Sweet Love
Rahsia Tulisan Tangan
Tuesday, June 26, 2012 | 9:38 PM | 0 comments
Assalamualaikum everyone.Naya! It's me.Saya kembali seperti yg dijanjikan dengan entry-entry yg mengarut and 'gila'.Tapi,malam nie saya rasa entry saya tidak akan segila entry-entry yg sebelum nie.Hehehe.Today's entry is an Okay Entry.Yeay.Okay,so hari nie saya nak bongkar rahsia tulisan seseorang tue.Hand writing.Bukan saya sebenarnya,saya sekadar share kat sini jer.Macam-macam jenis tulisan yg terhasil kan drpd tangan setiap manusia.So,let's check it out yo!

Pertama: Tekanan
i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
· Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif
ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
· Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit.
Kedua : Bentuk Tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat.
· Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)
ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
· Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)
Ketiga : Kecondongan
i. Condong ke kanan
· Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih
sayang, berani, pemurah
ii. Condong ke kiri
· Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka
campur orang
iii. Tegak
· Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan
tengah
iv. Campur-campur
· Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)
Keempat : Kerapatan
i. Jarang-jarang
· Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.
ii. Rapat-rapat
· Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut
Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z
i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
· Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan
b) Kecil, pendek dan tak sempurna
· Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri
Keenam : Pada palang huruf kecil T (t)
i. Tinggi
· Tahap aspirasi tinggi
ii. Rendah
· Mudah berpuas hati, cita-cita rendah
iii. Tengah-tengah
· Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana 
Hah~Itulah dia.Actually,sy dapat idea nak buat entry nie drpd majalah sekolah saya.Bila terbaca tentang nie,rasa mcam interesting jugak.Walaupun mgkin ada beberapa fakta yg tak berapa nak tepat sangat tapi bagi saya sesiapa yg boleh mentafsir rahsia tulisan tangan nie mmg hebat.Btw,mmg orang tue hebat pun.Actually,orang yg hebat tue adalah Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah.Yep.Cakap pasal Tulisan nie kan,sy nak share sikitlah pasal tulisan saya.Actually Tulisan sy pelik.Hehehe.Waktu sy Form 4 and Form 5 dulu,cikgu-cikgu selalu tegur saya punya tulisan.Dorang ckap tulisan saya terlalu kecik.Hehehe.Bukan cikgu jer yg tegur.Family and kawan-kawan sy pun tegur jugak.Dorang semua suruh saya ubah tulisan saya.Saya risau jugak.And mmg sy ada try nak ubah tulisan saya dengan membesarkan tulisan sy tapi bila saya cuba besarkan tulisan saya tue,buruk sikit pula rupanya.Sikit jer.Hehehe.Lagipun,nak buat camner kan? Dah tngan saya biasa dengan tulisan camtue.Lagi satu,kawan-kawan sy ckap yg tulisan sy pelik drpd orang lain.Mcam tulisan yg bertaip-taip tue.Kdg-kdg sy hairan jugak,part mana yg dorang ckap tulisan sy pelik nie? Then,sy compare lah tulisan sy dengan kawan-kawan sy yg lain and bila saya dah compare,mmg Tulisan sy pelik kalo nak dibandingkan dengan dorang.Dahlah kecik,pelik pula tue.Sukar sy nak jelaskan macamana pelik rupa tulisan sy tue.Lagi satu,sy selalu rasa yg Tulisan sy tak cntik.Hehehe.Honestly,sy tak pndai buat tulisan hiasan yg cntik then guna pen-pen colourful gitue.Seriously.Hahahaha.That's Le Me.Kalo kena buat pun,terpaksalah saya pejamkan mata jer.Walau bagaimanapun,tak kiralah Tulisan kita cantik atau kurang cantik,sentiasalah bangga dengan Tulisan kt yg precious tue.Kerana tulisan kt tue melambangkan diri kita yg sebernanya.Ya meh? Mgkin sikit-skit.Hehehehe.Senang cerita,sayangilah Tulisan kita sendiri.Sy sayang Tulisan saya.MushuMushu.Annyeong.Good Bye.Adios.

I don't have a bad hand writing.I just have my own font.

Older Post | Newer Post