Sweet Love
Dosa Simpan Kuku Panjang
Monday, February 06, 2012 | 4:13 PM | 2 comments
Assalamualaikum.Hari ini saya ingin buat post tentang dosa jika seorang Muslim menyimpan kuku panjang.Sebelum tue,cuba tengok kuku masing-masing dulu sama ada panjang atau pendek.Kalo panjang tue,cepat-cepatlah potong dan kalo pendek biarlah kuku anda begitu.Tapi kalo panjang nanti,jangan lupa potong yer.Apa yg sy ingin ceritakan hari nie adalah,tahukah kawan-kawan sekiranya kita menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,dosanya sama seperti memelihara sekandang khinzir.Cuba bayangkan dosa yang kita tanggung untuk kesemua khinizir-khinzir tersebut.Sebenarnya,saya buat entry nie bukanlah untuk tunjukkan siapa yang baik dan siapa yang teruk cuma saya ingin berkongsi pengetahuan saja dengan kawan-kawan semua.Sy harap xder orang yg terasa dengan entry saya nie.Actually,sy pun baru ja tau pasal hal nie minggu lalu.Macam nie ceritanya.Minggu lalu,saya dengan bangganya menayangkan kuku saya yg panjang dengan makcik saya.Then,makcik sy bgtau lah saya pasal dosa simpan kuku panjang nie and saya terus terpana.Malu pun ada.Kalo yg sudah tau pasal hal nie,janganlah sesekali menyimpan kuku yg panjang dan bagi orang yg baru tahu hentikanlah tabiat suka simpan kuku panjang.Macam saya nielah.Bila saya tau mmg saya terkejut sangat.Waktu sy masih sekolah,sy akan potong kuku seminggu sekali iaitu pada setiap hari Ahad.Tapi sejak sudah habis sekolah nie sy mmg malas betul mau potong kuku.So,saya biarkan jalah kuku tue panjang.Teruk kan.Bila sy tau ja hal tue,sy terus potong kuku saya n berazam akan terus melaksanakan aktiviti potong kuku saya macam sewaktu saya masih bersekolah.Potong kuku seminggu sekali.Ada satu lagi fakta.Kuku yang panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia,iaitu E-Coli.Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun.Menakutkan bukan?? So,sentisalah potong kuku kita bila sudah panjang.Sekurang-kurangnya seminggu sekali.Itu pun sudah cukup baik.Until here,Bye-Bye.

Older Post | Newer Post